Follow Me
-
recent updates
Category Archives: exhibition
A pretty interactive artwork “Heartstrings” is appeared at NYC Resistor
About this event/exhibition NYC Resistor’s Interactive Show has been around for more than 14 years. Their annual party and fundraiser invites hackers from around the region to show off their cool interactive projects with free beats and beers provided. Tickets … Continue reading
My latest AR interactive artwork “embrace” is appeared at NYC Resistor
About this event/exhibition NYC Resistor’s Interactive Show has been around for more than 12 years. Their annual party and fundraiser invites hackers from around the region to show off their cool interactive projects with free beats and beers provided. Tickets … Continue reading
My first app “perceive トオクチカク – Prelude” is available
Link to Apple App Store “perceive pre トオクチカク – Prelude”Link to Google Play “perceive トオクチカク – Prelude” The App PRIVACY POLICY is available here. COVID-19の影響を受けてからこの一年、人から離れて、現実から離れて、ゲームやらVRやらビットコインやら、仮想の世界の活動に浸っていました。ロングアイランドは2020年3月に比べればずっと普通に近づいていますが、他人の笑顔をマスクなしで直接見れるのは、まだまだ先の話のようです。 2017年から参加させていただいている中之条ビエンナーレの募集で「コロナ禍であってもリモートで参加も可能な作品」という課題を聞いた時、リモート学習が強制され、一人に一台のコンピュータ端末が常識化した今、その端末を利用して体験できる作品を制作しようと思いました。 perceive pre – トオクチカク – Preludeと題したこのアプリは、現実世界の一部に対して、仮想のものや情報を重ね合わせて表示させる技術「拡張現実(Augmented Reality)」を利用しています。今回のアプリは、中之条ビエンナーレPrelude展(2021年4月30日〜5月2日)に合わせてプログラムされています。iOSとAndroid両方のプラットフォームで機能します。 今までここで紹介している私の作品群と比べると「突然、ARアプリ?」という声も聞こえてきそうですが、実は2015年にNYU ITP Summer CampでVuforiaを使った作品を研究発表しています。そのため私にとってはそれ程かけ離れたものという感覚はなく、AR技術を利用してリモートでの制作を具現化できないかと考え始めました。しかし、最初の研究作品から5年も月日が経ってしまうとハードウェアからソフトの面までほとんどの部分が改新されており、自分への挑戦として、アプリをゼロから一人で作り上げることを目標にしました。主に利用したのは、Unity, ARKit, ARCoreです。 2017年、2019年にビエンナーレで発表した作品は、どちらも中之条町に1ヶ月ほど滞在しながら制作しました。人との関わり、現場でしか得られない空気感など、その経験は様々な形で作品に影響を与えています。そういった今までの作品との関係性を考えると、ARの技術を使っても、AR体験だけの作品にはしたくない、というのも今回の課題になりました。そこで、教室に置かれたターゲットをスキャンすることで体験できるインタラクティブ作品へと移行していきました。 … Continue reading
GALLERY TALK: SLIDE SLAM in the Heckscher Museum of Art
I will talk [5 minutes] about my work, debacle 2015-2016, in the Patchogue Arts Council’s Slide Slam, on Thursday, February 7th from 6:30 PM to 9 PM hosted by the Heckscher Museum of Art in Nassau, Long Island, NY. < … Continue reading
flickering
flickering A performance installation by Rob Cosgrove and Takafumi Ide In concert: Monday, May 14, 2018 9:30PM – 11:00PM Staller Center Recital Hall In exhibition: Tuesday, May 15, 2018 7:30PM – 9:30PM Tabler Blackbox Theatre This project was made possible … Continue reading
Posted in art, exhibition, sound, tech
Leave a comment
“liberate / トキハナツ” collabo-performance at Nakanojo Biennale 2017
Posted in art, exhibition, sound, tech
Tagged event, exhibition, liberate, light, Nakanojo Biennale, sound, トキハナツ
Leave a comment
Two Exhibitions
皆さん、ご無沙汰しております。 Hi, everybody! いよいよ、この夏の私の制作集大成といっても過言ではない、イベントが2つ始まります。 I will have two major exhibitions, which are the compilations of my activities this summer. まずは 中之条ビエンナーレ Nakanojo Biennale (9月9日から始まっております。10月9日まで) The first one is Nakanojo Biennale 2017, which is already open until October 9th. http://nakanojo-biennale.com/ http://nakanojo-biennale.com/english … Continue reading
NYC Electroacoustic Music Festival 2016
I finally finished to install my work “debacle, 2015” in Abrons Arts Center (466 Grand St. NY NY). It is a sculptural sound installation with PureData w/Arduino/sensor. (This below photograph is a documentation image when I showed it in the … Continue reading
Posted in art, computer, exhibition, ITP, sound, tech
Leave a comment